Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Hekel de taalmethodes.
Elk kind heeft haar eigen tempo, elke gezinscultuur heeft eigenheid...en veiligheid arm en rijke. Ze komen er wel, de billenschuiver, de dromer, de ontdekster, de ...noem maar op.
MAAR... we komen allemaal in de malle molen van Cito Kapitalo mits we waakzaam zijn, met ons allen. zoals de eenzijdige wetenschappers de laatste 30 jaar voor ons zijn gaan uitmaken wat de norm is.
Onze ervaring, en veronderstelling is, dat taalmethodes al jaren te geforceerd gedaan worden, en dat daarmee het vrije natuurlijke ontdekken en beleven van betekenis van begrippen woorden onderschikt is aan presteren en beloning krijgen voor die kleine kinderen.
Ik denk ook dat hieron de kiem geplant wordt, veel orde en leerproblemen hierdoor veroorzaakt worden omdat de tijdgeest stil waait..die van prestatie, individualisering....ikke ikkke ikkkkke
En kinderen hebben allemaal recht allemaal, op waare vrijheid voor ontwikkeling door spel en zang die eerste 7 levensjaren, wat leidt tot optimaal leer-ontwikkelingskansen van alle kinderen.
kunstzinnige vorming moet voor alle kinderen bereikbaar en te doen zijn. op basisscholen terug...in de roosters...leerprestaties en sociale omgang zullen gezonder 'aangeleerd' worden.
Koorzang, samen muziek en toneel maken leert samenwerken. E
De brede scholen in de aandachtswijken missen, naar mijn mening de expertise, de ervaring, wat de kerken, al eeuwen kenden: muziek, samenzang, spraak en beeldende kunsten.
De kunsten bewust of onbewust waren en zijn nog het cement voor overdracht van moraal en gemeenschapszin.
TAALMETHODES basis voor/en middel voor ALS VERDIENMODEL voor Cito Kapitalo.
Vanaf 1990 ongeveer hebben wetenschappers zich gestort op taalontwikkeling voor kinderen. Een verdienmodel ontwikkeld waardoor we niet meer zonder de ontwikkelaar kunnen. die geest dringt zo door dat het zelfs in vrije school kleuteronderwijs de levenskrachten en kreativiteit van leidsters, en dat van uw kinderen smoren kan. Omdatook deze generatie leerkrachten veelal nauwelijks de ervaring kennen, de betekenis van beleving niet meer leerden kennen, maar het kennen leerden toepassen gebeurt al bij uw kleuter....Het natuurlijke leren van kinderen het nabootsen wordt die verontachtzaamd...vergeten...in het handelen. ze zijn rolmodellen deze leerkrachten die vol passie en roeping kineren iets 'willen leren' terwijl kinderen willen leren.. ....
MIJN STOKPAARD ok...
Taalmethodes zijn ook volgens mij belangrijk onderdeel van verdienmodel voor kinderopvang kunnen worden.
Mijn pleit
Vernieuw de beroepsopleidingen met ervaringen en de betekenisgeving van stem gebruik, bij zingen en spreken, bij vertellen, breng vertellen en luisteren weer terug, voor opvoeders en verzorgenden, voor leerkrachten, het zingen en muziek maken, koorzang beoefenen.
Ontdek weer de werking van het verbindende vermogen van zang, muziek, dans etc. Ik pleit ervoor dat koude, rigide methodes dan ook worden verrijkt met haar persoonlijke kunstzinnige vorming van medewerksters. Ontdek de kansen voor en de ruimte voor intuitieve zelfbewustwording in je beroepsopleidingen.
Opdat studenten, leerkrachten dan kunstzinnig met de regelgeving zullen gaan voor kinderen. Zoals de 'ouderwetse' kleuterleidsters nog van nature doen, zeggen sommige ouders.
En last but not least,
OPROEP : wil leren van de senioren die nog tot in hun met bloed deze transformatieve krachten voor leven willen meedoen in onderwijs en welzijnswerk.
© Wat speelt er eigenlijk? 2025


